Wednesday, March 9, 2011

3 Kalimah Syahadah Sebab Utama Syiah Bukan Islam



Menerima dan mengakui kebenaran 2 kalimah syahadah adalah wajib untuk menjadikan seseorang itu muslim dan mukmin. Dengan kata lain: Islam itu dengan dua kalimah syahadah, tidak boleh dikurangkan dan tidak boleh ditambahkan.

Syahadah Islam

Sesiapa yang enggan menerima / mengakui salah satunya atau menambahkannya menjadi 3 kalimah syahadah atau lebih maka dia terkeluar dari Islam, wal`iyazubillah

Sabda Nabi s.a.w.

[٩٣] ١ (٨)- حَدَّثَنِي أَبُو خَيْثَمَةَ زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ كَهْمَسٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ يَحْيَى بْنِ يَعْمَرَ ح و حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُعَاذٍ الْعَنْبَرِيُّ وَهَذَا حَدِيثُهُ حَدَّثَنَا أَبِي حَدَّثَنَا كَهْمَسٌ عَنِ ابْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ يَحْيَى بْنِ يَعْمَرَ قَالَ كَانَ أَوَّلَ مَنْ قَالَ فِي الْقَدَرِ بِالْبَصْرَةِ مَعْبَدٌ الْجُهَنِيُّ فَانْطَلَقْتُ أَنَا وَحُمَيْدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْحِمْيَرِيُّ حَاجَّيْنِ أَوْ مُعْتَمِرَيْنِ فَقُلْنَا لَوْ لَقِينَا أَحَدًا مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَأَلْنَاهُ عَمَّا يَقُولُ هَؤُلاءِ فِي الْقَدَرِ فَوُفِّقَ لَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ دَاخِلا الْمَسْجِدَ فَاكْتَنَفْتُهُ أَنَا وَصَاحِبِي أَحَدُنَا عَنْ يَمِينِهِ وَالاخَرُ عَنْ شِمَالِهِ فَظَنَنْتُ أَنَّ صَاحِبِي سَيَكِلُ الْكَلامَ إِلَيَّ فَقُلْتُ أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ إِنَّهُ قَدْ ظَهَرَ قِبَلَنَا نَاسٌ يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ وَيَتَقَفَّرُونَ الْعِلْمَ وَذَكَرَ مِنْ شَأْنِهِمْ وَأَنَّهُمْ يَزْعُمُونَ أَنْ لا قَدَرَ وَأَنَّ الامْرَ أُنُفٌ قَالَ فَإِذَا لَقِيتَ أُولَئِكَ فَأَخْبِرْهُمْ أَنِّي بَرِيءٌ مِنْهُمْ وَأَنَّهُمْ بُرَآءُ مِنِّي وَالَّذِي يَحْلِفُ بِهِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ لَوْ أَنَّ لاحَدِهِمْ مِثْلَ أُحُدٍ ذَهَبًا فَأَنْفَقَهُ مَا قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ حَتَّى يُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ ثُمَّ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ قَالَ بَيْنَمَا نَحْنُ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ يَوْمٍ إِذْ طَلَعَ عَلَيْنَا رَجُلٌ شَدِيدُ بَيَاضِ الثِّيَابِ شَدِيدُ سَوَادِ الشَّعَرِ لا يُرَى عَلَيْهِ أَثَرُ السَّفَرِ وَلا يَعْرِفُهُ مِنَّا أَحَدٌ حَتَّى جَلَسَ إِلَى النَّبِيِّ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَسْنَدَ رُكْبَتَيْهِ إِلَى رُكْبَتَيْهِ وَوَضَعَ كَفَّيْهِ عَلَى فَخِذَيْهِ وَقَالَ يَا مُحَمَّدُ أَخْبِرْنِي عَنِ الاسْلامِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الاسْلامُ أَنْ تَشْهَدَ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَتُقِيمَ الصَّلاةَ وَتُؤْتِيَ الزَّكَاةَ وَتَصُومَ رَمَضَانَ وَتَحُجَّ الْبَيْتَ إِنِ اسْتَطَعْتَ إِلَيْهِ سَبِيلا قَالَ صَدَقْتَ قَالَ فَعَجِبْنَا لَهُ يَسْأَلُهُ وَيُصَدِّقُهُ قَالَ فَأَخْبِرْنِي عَنِ الايمَانِ قَالَ أَنْ تُؤْمِنَ بِاللَّهِ وَمَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الاخِرِ وَتُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ خَيْرِهِ وَشَرِّهِ قَالَ صَدَقْتَ قَالَ فَأَخْبِرْنِي عَنِ الاحْسَانِ قَالَ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ قَالَ فَأَخْبِرْنِي عَنِ السَّاعَةِ قَالَ مَا الْمَسْئُولُ عَنْهَا بِأَعْلَمَ مِنَ السَّائِلِ قَالَ فَأَخْبِرْنِي عَنْ أَمَارَتِهَا قَالَ أَنْ تَلِدَ الامَةُ رَبَّتَهَا وَأَنْ تَرَى الْحُفَاةَ الْعُرَاةَ الْعَالَةَ رِعَاءَ الشَّاءِ يَتَطَاوَلُونَ فِي الْبُنْيَانِ قَالَ ثُمَّ انْطَلَقَ فَلَبِثْتُ مَلِيًّا ثُمَّ قَالَ لِي يَا عُمَرُ أَتَدْرِي مَنِ السَّائِلُ قُلْتُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ فَإِنَّهُ جِبْرِيلُ أَتَاكُمْ يُعَلِّمُكُمْ دِينَكُمْ

9 - Abu Khaitsamah Zuhair bin Harb telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Waki’ telah meriwayatkan kepada kami daripada Kahmas daripada Abdullah bin Buraidah daripada Yahya bin Ya’mar ( ح ) Dan `Ubaidullah bin Mu`az al-`Anbari dan haditsnya begini: “Ayahku telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Kahmas telah meriwayatkan kepada kami daripada Ibnu Buraidah daripada Yahya bin Ya’mar, beliau berkata:

“Dulu, orang yang mula-mula mengatakan tentang (penafian) ‘Qadar’ di Basrah ialah Ma’bad al-Juhani. Aku bertolak bersama Humaid bin Abd. Rahman al-Himyari untuk mengerjakan dua haji atau dua umrah. Maka kami berkata: “Kalau kami bertemu salah seorang daripada sahabat Rasulullah s.a.w. maka kami akan bertanya kepadanya tentang apa yang mereka katakan mengenai Qadar (Taqdir). Secara kebetulan kami bertemu dengan Abdullah bin Umar al-Khattab di dalam masjid. Aku dan sahabatku mengapitnya, salah seorang dari kami dari sebelah kanan dan seorang lagi dari sebelah kirinya. Aku percaya bahawa sahabatku akan mewakilkan aku untuk bercakap lalu aku berkata: “Abu Abd Rahman! Sesungguhnya telah muncul beberapa orang dari sebelah pihak kita membaca al-Quran dan mendalami ilmu,” - beliau pun menyebutkan keadaan mereka itu, “dan mereka menyangka bahawasanya tiada Qadar dan mereka mendakwa tidak ada takdir dan segala perkara adalah baru berlaku dan baru diketahui oleh Allah setelah ia berlaku.”

Ibnu ‘Umar berkata: “Kalau engkau berjumpa mereka itu maka ceritakan kepada mereka bahawa aku berlepas diri daripada mereka dan mereka juga tidak ada kena mengena dengan aku,” dan yang Ibnu ‘Umar bersumpah itu adalah (iaitu sumpah atas kata-katanya:) Demi Allah! Kalaulah mereka mempunyai emas sebesar bukit Uhud lalu mereka belanjakannya maka Allah tidak akan menerimanya sehingga mereka percaya kepada taqdir.

Kemudian dia berkata: Ayahku ‘Umar Al-Khattab menceritakan kepadaku: “Ketika kami sedang berada di samping Rasulullah s.a.w, tiba-tiba muncul di dalam majlis kami seorang yang sangat putih pakaiannya, sangat hitam rambutnya, tiada kelihatan kesan perjalanan padanya dan tiada siapa pun di antara kami yang mengenalinya. Dia pun duduk menghadap Nabi s.a.w lalu disandarkan dua lututnya kepada dua lutut Nabi s.a.w dan dia meletakkan dua tapak tangannya di atas dua pahanya (Nabi s.a.w)”.

Lelaki itu berkata: “Wahai Muhammad, ceritakan kepadaku tentang Islam”. Rasulullah s.a.w berkata: "Islam itu, engkau mengucap bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu Rasul-Nya, engkau mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, berpuasa pada bulan Ramadan, mengerjakan haji jika engkau mampu pergi kepadanya". Kata lelaki itu: “Benar”. Kata Umar: “Kami hairan kepadanya, dia tanya dan dia membenarkannya pula”.

Lelaki itu berkata lagi: “Ceritakan kepadaku tentang iman”. Nabi s.a.w berkata: "Iaitu bahawa engkau beriman dengan Allah, malaikat, kitab-kitab, rasul-rasul, hari akhirat dan engkau beriman dengan Qadar (takdir), baiknya dan buruknya". Kata lelaki itu: “Benar engkau”. Lelaki itu berkata lagi: “Ceritakan kepadaku tentang ihsan”. Nabi s.a.w bersabda: "Iaitu bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihat-Nya, kalau engkau tidak dapat melihat-Nya (memang engkau tidak melihat-Nya), maka sesungguhnya Dia dapat melihat engkau".

Kata lelaki itu lagi: “Ceritakan kepadaku tentang kiamat”. Nabi s.a.w berkata: "Tidaklah orang yang ditanya itu lebih tahu daripada yang bertanya". Kata lelaki itu: “Ceritakan kepadaku tentang tanda-tandanya”. Nabi s.a.w bersabda: "Iaitu hamba melahirkan tuannya dan engkau akan melihat orang yang berkaki ayam, bertelanjang, papa kedana, pengembala kambing berlumba-lumba meninggikan bangunan". Kata perawi: “Dia pun pergi. Aku tinggal beberapa lama”. Kemudian dia (Rasulullah) berkata kepadaku: "Kamu tahukah siapa yang bertanya tadi?" Aku pun berkata: “Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui”. Sabda Nabi s.a.w: "Itulah Jibril, dia datang kepada kamu untuk mengajar kamu agama kamu".

- Shahih Muslim

حَدَّثَنَا عُبَيْدُاللَّهِ بْنُ مُوسَى قَالَ أَخْبَرَنَا حَنْظَلَةُ بْنُ أَبِي سُفْيَانَ عَنْ عِكْرِمَةَ بْنِ خَالِدٍ عَنِ ابْنِ عُمَرَ رضي الله عَنْهممَا قَالَ{قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بُنِيَ الإِسْلامُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَالْحَجِّ وَصَوْمِ رَمَضَانَ{

`Ubaidullah bin Musa telah meriwayatkan kepada kami, katanya, Hanzalah bin Abi Sufyan telah meriwayatkan kepada kami (diambilnya) dari ‘Ikrimah bin Khalid dari Ibni `Umar r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:

"Islam dibina (ditegakkan) atas lima perkara, iaitu bersaksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu adalah utusan Allah, mendirikan sembahyang, memberi zakat, mengerjakan Haji, dan berpuasa di bulan Ramadhan".

-Shahih Bukhari


Contoh mereka yang mengurangkan dari 2 kalimah syahadah menjadi satu sahaja adalah ahli kitab nasrani kerana mereka menerima Allah sebagai Tuhan tetapi tidak mengakui Nabi Muhammad sebagai Nabi & Rasul Allah.

Manakala contoh mereka yang menambahkannya adalah Syiah kerana mereka menambahkan 2 kalimah syahadah menjadi 3 kalimah, 4 kalimah syahadah bahkan ada juga yang 14:


4 kalimah Syahadah Syiah


Tonton video dibawah untuk penjelasan lanjut



Bagaimana Syiah mahu membuktikan keislamannya sekiranya syadahahnya tidak serupa dengan syahadah orang Islam, makruf Islam hanya ada dua kalimah syahadah sedangkan Syiah 3 kalimah syahadah dan lebih. Wallahua`lam!


Klik Untuk:

-Download risalah tentang Syiah (file pdf)

-Pautan-pautan tentang Syiah (Abu Redza)

19 comments:

  1. artikel yg sangat menarik perhatianku, trimakasih aku suka membacanya dan bermanfaat....

    ReplyDelete
  2. harusnya sama kan seagama entahlah

    ReplyDelete
  3. syiah atau sunnah??aku berpegang pada sunnah..wallahualam...

    ReplyDelete
  4. camtu ke?? baru r tau pasal syiah ni

    ReplyDelete
  5. sy tak brapa faham sebenarnya, adakah ini bermaksud syiah itu kafir? kerana kita tak boleh sewenang-wenangnya mengkafirkan org kan? mohon dijelaskan

    ReplyDelete
  6. sdr as-syahir. Dari segi amalan kita memang tidak boleh menuju kpd seseorang dan terus berkata: engkau kafir... tanpa dalil & alasan kukuh. tetapi sekiranya perkara pokok (berkaitan akidah) mereka berbeza dgn Islam yang kita anuti, bagaimana kita nk katakan mereka Islam.

    Dengan sendrinya mereka terkeluar dari Islam, bukan kita yg hukumkan, bahkan al-Quran & Sunnah. (Baca hadits2 di atas, ada sebut nama `Ali tak dalam 2 kalimah syahadah?). 2 kalimah syahadah itu adalah rukun / tiang Islam. Bagaimana Islam ada pada seseorang sekiranya syahadahnya bukan 2 kalimah syahadah

    Perlu diingat,salah satu amalan Syiah adalah bertaqiyyah iaitu berpura2 seperti sunni. So, klu tanya pun dorang xkan mengaku. Inilah kesukaran paling besar. Cuba sdr Syahir fikir jap, naper azan kt Iran jer lain (buka youtube dan search azan Syiah)?

    Wallahua`lam

    ReplyDelete
  7. terima kasih atas penjelasan. sy pernah mendengar azan bg syiah sblum ni dan sy sangkakan sblm ini mereka masih dianggap islam kerana masih mengaku Allah adalah tuhan yg Esa dan Nabi Muhammad itu rasulNya.jazakallah khayran.

    ReplyDelete
  8. nice entry. skarang baru sy jelas dgn kefahaman sbnar ttg syiah... trima kasih for sharing dis entry =)

    ReplyDelete
  9. ada gak dengar cerita,syiah ni akan menghalalkan darah umat islam lain kalau kita menentang mereka

    ReplyDelete
  10. Sdr Mohd Razani,
    Memang betul Syi`ah menganggap halal darah dan harta Ahli Sunnah dan inilah yang difatwakan oleh ulama mereka; Syaikh Saduq menyebutkan di dalam kitabnya `Ilal al-Syara’i` halaman 601 cetakan Najaf:

    Daripada Daud bin Farqad, katanya aku bertanya kepada Abu Abdullah a.s.: Apakah hukumnya membunuh al-Nasibi- maksudnya ahli sunnah? Jawabnya: Halal darahnya, tetapi aku ingatkan engkau jika dapat hempapkan dinding atasnya atau engkau lemaskannya di dalam air maka lakukanlah supaya tidak dilihat oleh orang lain. Aku bertanya lagi: Apa pendapatmu tentang hartanya. Jawabnya: Binasakanlah apa sahaja yang engkau dapat lakukan.

    Apakah yang akan dilakukan oleh Syi`ah terhadap orang yang menyalahi mereka? Shaikh Taifah menyebutkan di dalam kitab fiqhnya, al-Nihayah halaman 302:

    "Sesiapa yang memegang kekuasaan bagi pihak yang zalim dalam melaksanakan hukuman hudud atau melaksanakan sesuatu hukum hendaklah dia beritikad bahawa dia sebenarnya memegangnya bagi pihak berkuasa yang hak, maka hendaklah dia melaksanakan hukum mengikut ketentuan Syari`at Imam, dan selagi dia dapat melaksanakan hudud terhadap mukhalif (orang yang tidak mengikut Syi`ah) hendaklah dia laksanakan kerana itulah jihad yang paling agung."

    Ni`matullah al-Jazairi menyebutkan dalam kitabnya al-Anwar al-Nu`maniyyah (2/307):

    "Harus membunuh mereka (Ahli Sunnah) dan harta-harta mereka adalah halal."

    Beginilah sikap permusuhan mereka terhadap orang yang tidak mempercayai imam dua belas.

    ReplyDelete
  11. good info sob.. terima kasih....

    ReplyDelete
  12. as salam..
    alhamdulillah..terima kasih kepada-Nya atas sandaran kepada kamu untuk menyampaikan maklumat ni.

    hm..sebut pasal syiah, sebelum ni ramai blogger yang keliru tetang hukum sebutan salam yang sebenarnya, bermacam-macam pendapat yang keluar.walhal sebenarnya isu yang timbul tu, merujuk kepada fahaman syiah. tapi ada yang berani copy-paste dan menyatakan kena sebut macam tu.
    hm..

    syiah..bagaimana untuk memulihkan mereka ke pangkal jalan-Nya?

    ReplyDelete
  13. Trima ksh sdr Said,

    Bagaimana memulihkannya? Syiah dah pun jadi isu dunia, bersama2lah kita menyedarkan ummat ttgnya

    ReplyDelete
  14. Alhamdullilah.. tambah ilmu di sini.. Terima kasih yer..

    ReplyDelete
  15. Dah lama tertanya dalam hati kenapa? Dah terjawab..Shukran

    ReplyDelete
  16. Nanti dulu, g tau skit mcm mana syiah bersyahadah, apa benda yg d tambah, aku syiah, jgn fitnah, tak penah aku bersyahadah lebih dari 2 kalimah. muu semua ni dah terkena fitnah ......

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...