Thursday, July 12, 2012

Benarkah Wanita; 1 Akal, 9 Nafsu?

Sejak sekian lama masyarakat Islam di negara kita sentiasa terdedah dengan perkara yang pelik lagi menarik. 
Manusia memang berminat untuk mengetahui, mengeluar dan menyebarkan cerita-cerita yang karut, samada secara lisan, tulisan, filem atau apa saja.

Cerita bahawa kaum lelaki memiliki 9 akal dan 1 nafsu, manakala perempuan pula sebaliknya, iaitu 1 akal dan 9 nafsu memang amat masyhur sekali di kalangan kita. 
Ia telah  dilihat dan diterima oleh masyarakat kita sebagai sesuatu yang benar. Jika ditanya dari manakah sumber fakta ini diambil, mereka akan menjawabnya; mendengarnya daripada para alim ulama'.

Kata-kata sakti ini dinukilkan daripada dialog yang berlaku di antara Imam al-Hasan al-Basri dengan tokoh Sufi yang masyhur, Rabiatul Adawiyah rahimahumalLah. Iaitu semasa al-Hasan pergi meminangnya setelah kematian suaminya, beliau telah disoal beberapa perkara oleh Rabiah dan tidak dapat menjawabnya. Tetapi apabila ditanya tentang akal, dikatakan al-Hasan telah menjawab sebagaimana di atas, iaitu 9:1 dan 1:9.
Demikianlah kisah yang didakwa telah berlaku di antara dua tokoh besar dalam Islam. Kisah ini telah dinukilkan oleh Usman al-Khaubawi, dalam kitabnya “Durrah an-Nasihin” , (dalam buku ini jugalah terdapat hadis masyhur di kalangan orang Melayu tentang kelebihan tertentu setiap malam solat terawih).
Menurut al-Fadhil Dr Abu Zaid, Ahmad Najib Abdullah al-Qari [mantan pensyarah KIAS, sekarang di APIUM, Nilam Puri] melalui makalah beliau dalam majalah “Pengasuh” terbitan MAIK bil 623
Cerita ini tidak benar sama sekali untuk dinisbahkan kepada al-Hasan al-Basri (apalagi kepada Rasulullah saw) kerana ia diambil daripada sumber yang tidak sahih. Hujahnya mudah sahaja, al-Hasan al-Basri dilahirkan pada tahun 21H dan meninggal dunia pada 110H
: 8341].
Ini bermakna ketika al-Hasan meninggal dunia, Rabiatul Adawiyah baru berumur 10 tahun, bagaimana pula boleh berlaku dialog sedemikian di antara mereka berdua? tahun 100H dan meninggal dunia pada 180H [Lihat: Az-Zahabi, Siyar A’lam an-Nubala
Untuk maklumat lanjut sila lihat majalah “Pengasuh” yang tersebut di atas tadi. Wallahua’lam.

Akhukum, Abu Anas Madani, 23 Syawal 1432H.
www.abuanasmadani.blogspot.com

1 comment:

  1. BENERKAH WANITA ITU AKALNYA 1 NAFSUNYA 9 ..??
    SEBALIKNYA SANG PRIA ITU AKALNYA 9 NAFSUNYA 1 ..??

    Manusia Bani Adam tetap mewarisi dan mempusakai ciri2 dan ujian2 kehidupan seperti citarasa yg dilalui oleh Tok Moyang Manusia - Adam dan Hawa. Lantas ada yg bilangkan dasarnya Sang Pria itu mewarisi akalnya 9 dan nafsunya 1 makanya jadi (9:1). Sang Wanita pula mempusakai akalnya 1 nafsunya 9 jadi (1:9). Selaen kesah kiasan Tok Adam dgn Opah Hawa itu, ada satu lagi cara pemahaman perbedaan antara akal dan nafsu Pria dgn Wanita, ianya bisa difahami dari konsep I-Ching "YIN & YANG" utk dijadikan renungan..

    SANG PRIA : Kejadiannya lambang Langit, lambang siang, konsepnya Yang, aktif (+ve) warnanya puteh. Tetapi dlm siputeh ada tersembunyi mata hitam Yin yg pasif (-ve). SANG WANITA : Kejadiannya lambang Bumi, lambang malam, konsepnya Yin, pasif (-ve) warnanya hitam. Tetapi dlm sihitam ada membara mata puteh Yang yg aktif (+ve).. Dari konsep Yin & Yang itu bisa diandaikan : Pria cepat panas membara tapi ramei yg cepat sejuk. Wanita lambat panas tapi kalo sudah membara dia lambat sejuk. Pria cepat mahu tapi cepat lesu terkulai layu. Wanita lambat mahu karena malu mmm... tapi tahan lama banyak2 mau selalu, dsbnya lagi.

    Kalo dari sudut Astrology, Manusia samada dia Pria ato Wanita, pembentukan akalnya, nafsunya, watak2nya, ciri2nya, kehendak2nya, dsbnya lagi, dipengaruhi oleh kedudukan zodiak2 serta taburan planet2 dilangit, disaat kelahirannya, tetapi dimulai dari pertumbuhan janin diAlam Rohim bondanya. Maka tidak semestinya Wanita itu akalnya 1 nafsunya 9. Begitu juga tidak semestinya Pria itu akalnya 9 nafsunya 1. Kenyataan budaya kehidupan kerenah Manusia disekeliling kita yg berbeda2 bisa dijadikan perhatian. Ada Pria yg dulu buat angkara hingga Wanita jadi mangsanya, dsbnya lagi. Ada Wanita yg dulu bikin porak peranda, hingga Pria lembik ngak bermaya, dsbnya lagi dan banyak lagi.

    Tohan ciptakan Manusia melebehi makhlok2 yg laen karena dikurniakan kelebehan akalnya. Namun ada kalanya akalnya bisa terbabas, mendurhaka, terjurus kejalan kufur tersesat melarat kapan Nafsu Serakah sudah menguasai segala2nya. Hanya ada satu Nafsu Yg DiRedhoi-Nya tetapi sudah dilopakan... Wallahu'alem....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...