١١٦ (٦٤)- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَكَّارِ بْنِ الرَّيَّانِ وَعَوْنُ بْنُ سَلَّامٍ قَالَا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ طَلْحَةَ ح و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ ح و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ كُلُّهُمْ عَنْ زُبَيْدٍ عَنْ أَبِي وَائِلٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ :قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سِبَابُ الْمُسْلِمِ فُسُوقٌ وَقِتَالُهُ كُفْرٌ
قَالَ زُبَيْدٌ فَقُلْتُ لِأَبِي وَائِلٍ أَنْتَ سَمِعْتَهُ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ يَرْوِيهِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ نَعَمْ وَلَيْسَ فِي حَدِيثِ شُعْبَةَ قَوْلُ زُبَيْدٍ لِأَبِي وَائِلٍ
Muhammad bin Bakkar bin al-Rayyan dan `Aun bin Sallam telah meriwayatkan kepada kami, mereka berdua berkata: Muhammad bin Tolhah telah meriwayatkan kepada kami ح dan Muhammad bin al-Mutsanna telah meriwayatkan kepada kami, katanya: `Abd al-Rahman bin Mahdi telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Sufyan telah meriwayatkan kepada kami ح dan Muhammad bin al-Mutsanna telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Muhammad bin Ja`far telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Syu`bah telah meriwayatkan kepada kami, mereka semua telah meriwayatkan daripada Zaid daripada Abi Wa`il daripada `Abdillah bin Mas`ud, katanya: “Rasulullah s.a.w. bersabda: “Memaki orang Islam adalah kefasiqan dan memeranginya / membunuhnya adalah kekufuran.”
(Riwayat Muslim)
Zubaid berkata: Aku pun berkata kepada Abu Wa`il: Engkau dengar hadits ini daripada `Abdullah meriwayatkannya daripada Nabi s.a.w?” Abdullah bin Mas`ud menjawab: Ya! Tetapi dalam hadits Syu`bah tidak ada kata Zubair kepada Abu Wa`il.
٢٢٣] ١١٨ (٦٥)- حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَمُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى وَابْنُ بَشَّارٍ جَمِيعًا عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ شُعْبَةَ ح و حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُعَاذٍ وَاللَّفْظُ لَهُ حَدَّثَنَا أَبِي حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُدْرِكٍ سَمِعَ أَبَا زُرْعَةَ يُحَدِّثُ عَنْ جَدِّهِ جَرِيرٍ قَالَ :قَالَ لِي النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ اسْتَنْصِتْ النَّاسَ ثُمَّ قَالَ لَا تَرْجِعُوا بَعْدِي كُفَّارًا يَضْرِبُ بَعْضُكُمْ رِقَابَ بَعْضٍ
Abu Bakr bin Abi Syaibah, Muhammad bin al-Mutsanna dan Ibnu Basysyar telah meriwayatkan kepada kami semuanya daripada Muhammad bin ja`far daripada Syu`bah ح dan `Ubaidullah bin Muaz telah meriwayatkan kepada kami dan lafaz hadits adalah daripadanya, katanya: Ayah saya telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Syu`bah telah meriwayatkan kepada kami daripada `Ali bin Mudrik, beliau mendengar Abu Zur`ah meriwayatkan daripada datuknya Jarir, beliau berkata: “Nabi s.a.w. berkata kepadaku dalam Haji Wada`: “Diamkan orang ramai!” Kemudian baginda pun bersabda: “Jangan kamu kembali menjadi kafir sesudahku di mana sebahagian kamu memenggal leher sebahagian yang lain.”
Berkemungkinan akan timbul kemusykilan berhubung hadits-hadits seumpama ini yang merujuk kepada sahabat-sahabat yang saling berperang dan dalam peperangan lazimnya yang berlaku adalah saling berbunuhan dan bagaimanakah ini boleh berlaku kepada para sahabat?
Jawapan:
Daripada kenyataan inilah terbentuknya beberapa puak yang lebih kurang sama fahamannya mengkafirkan sahabat, sebahagiannya mengkafirkan golongan sahabat yang berada di pihak Muawiyah dan Aisyah sepertimana puak Syiah manakala sebahagiannya lagi menolak kedua-duanya serta menghukum mereka yang berperang sebagai kafir sepertimana golongan Khawarij. Mereka memutar belitkan kenyataan dan mengambil kesempatan menjadikan hadits ini sebagai dalil dalam membenarkan fahaman mereka yang sesat lagi menyesatkan.
Fahaman tersebut adalah salah sama sekali bahkan bagi mereka yang tidak ada fahaman yang mendalam dalam hadits pasti akan terperangkap dalam tipudaya yang di rancang oleh musuh Islam ini.
Dalil-Dalil
1)Jika diperhatikan, tidak ada satupun hadits yang diriwayatkan menunjukkan sahabat-sahabat saling mengkafirkan sesama mereka semasa atau selepas peperangan antara mereka. Begitu juga semasa pertelingkahan berlaku. Tidak ada satupun riwayat yang sahih yang menunjukkan pengkafiran berlaku.
2) Dalil dari al-Quran:
وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. [al-Hujuraat:9]
Ayat ini jelas menyatakan perintah supaya berdamai dan tidak ada menyebutkan tentang pengkafiran mana-mana pihak yang berperang sebaliknya menyebutkan ‘jika dua puak dari orang-orang beriman’.
3) Orang yang membunuh di zaman Nabi s.a.w. hanya diqishash (bunuh balas) kemudian disembahyangkan dan disemadikan ditanah perkuburan Islam. Tidak timbul larangan untuk menyembahyangkan atau menyemadikan di tanah perkuburan Islam. Sekiranya bukan mukmin maka sudah tentu baginda akan melarang sekeras-kerasnya dari disembahyangkan dan disemadikan di tanah perkuburan Islam.
4) Selain itu juga terdapat hadits yang mengatakan sesiapa yang mengucapkan ‘La ila ha illallah’ maka dia masuk syurga dan terdapat sekian banyak hadits yang menunjukkan orang yang melakukan dosa besar tetapi tidak menjadi kafir dan inilah pendapat yang dipegang oleh Ahlus Sunnah Wal Jama`ah.
5) Hadits-hadits yang menunjukkan sahabat-sahabat ini di jamin syurga termasuklah Muawiyah sebagai penulis wahyu, hadits ahli Badar yang dijamin syurga dan lain-lain lagi
Tuduhan Semata-Mata
Bagi mereka yang sememangnya membenci para sahabat, kesempatan ini digunakan untuk menunjukkan bahawa sahabat bukanlah golongan yang baik kerana keluar memberontak dan berperang menentang Saidina `Ali yang menjadi khalifah pada masa itu.
Sehinggakan Aisyah yang walaupun hanya seorang perempuan tetap keluar kerana gilakan kuasa. Inilah yang sering diungkapkan oleh para sejarahwan syiah dan mereka yang terpengaruh dengannya.
Penjelasan
Padahal apa yang terjadi adalah satu perangkap yang berjaya dihasilkan pihak ‘musuh dalam selimut’. Mereka ini telah berjaya menyelinap ke dalam kedua-dua pihak ya`ni pihak `Aisyah dan Muawiyah serta pihak `Ali kemudian menyamar sebagai pengikut kepada kedua-dua pihak.
Kedua-dua pihak ini pada mulanya sudahpun bersepakat untuk mengadakan perdamaian dan rundingan berkaitan perkara yang menjadi pertelingkahan dan untuk mencari penyelesaian dalam ‘kes pembunuhan khalifah terdahulu iaitu Saidina Utsman’ tetapi ahli sejarah keliru tentang perkara ini lalu mereka menyatakan perkara yang sebaliknya dari kenyataan sebenar.
Puncanya apabila Saidina `Ali berpendapat supaya Bai`ah dahulu kepadanya dan kemudian baru dibicarakan tentang kes pembunuhan Saidina Utsman tetapi malangnya selepas Saidina `Ali menjadi khalifah maka ramai dari kelompok penyokong Saidina `Ali mengaku bahawa merekalah yang membunuh Saidina Utsman. Setengah ahli sejarah mengatakan bilangan mereka mencapai puluhan ribu orang dan ini menyebabkan Saidina `Ali susah hati kerana baginya yang perlu dibunuh adalah ketua perancang pembunuhan tersebut.
Manakala bagi pihak Muawiyah pula mengatakan tidak boleh melakukan demikian kerana pembunuh Saidina Utsman menyusup ‘di belakang Saidina `Ali’ dan berpura sebagai pengikut setia Saidina `Ali bahkan beliau antara orang mula-mula berbai`ah kepada Saidina `Ali kerana dia tahu hanya dengan cara itu dia akan selamat.
Kemudian kedua-dua pihak mula mencari kata sepakat dengan mengadakan perjumpaan. Setelah puak pembunuh Saidina Utsman ini mengetahui rancangan ini maka mereka menjadi takut dan sekiranya mereka berjaya ditangkap sudah tentu mereka akan dihukum mati. Lalu mereka merancang supaya kedua-dua pihak saling berperang dengan berpecah kepada dua kumpulan. Satu kumpulan dari mereka menusup ke pihak Saidina Muawiyah dan satu kumpulan lagi kekal dalam pihak Saidina `Ali. Kemudian, apabila sudah lewat malam, di kala orang lain sudahpun nyenyak tidur maka mereka pun keluar dan saling meyerang lalu mengelirukan pihak mana yang terlebih dahulu menyerang.
Setelah itu kedua-dua pihak yang terpinga-pinga dengan kekecohan itu pun keluar dalam keadaan kelam kabut dan berperang demi mempertahankan diri lalu terjadilah sebuat peperangan yang tak disengajakan atas dasar sebuah kekeliruan yang kemudiannya dinamakan sebagai perang Jamal.
Penyelewengan Demi Penyelewengan
Antara hadits yang menjadi dalil mereka adalah:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَبْشِرْ عَمَّارُ تَقْتُلُكَ الْفِئَةُ الْبَاغِيَةُ
Daripada Abu Hurairah r.a katanya: Sabda Rasulullah s.a.w.: Berikan berita gembira buat ‘Ammar! Kamu akan dibunuh oleh puak penderhaka
(Riwayat Tirmizi, Bukhari dan Muslim dengan lafaz yang lebih kurang sama maknanya)
Daripada Abu Hurairah r.a katanya: Sabda Rasulullah s.a.w.: Berikan berita gembira buat ‘Ammar! Kamu akan dibunuh oleh puak penderhaka
(Riwayat Tirmizi, Bukhari dan Muslim dengan lafaz yang lebih kurang sama maknanya)
Ammar pula berada di pihak Saidina `Ali dan dia sudah mati dalam peperangan itu maka tentulah yang pihak penderhaka yang dimaksudkan oleh Nabi s.a.w. adalah pihak Muawiyah dan `Aisyah. Ini menunjukkan pihak Muawiyah tidak betul.
Jawapan:
Kalau begitu maka bagaimana pula dengan Saidina Zubair dan Tolhah kerana sebelum peristiwa ini Zubair dan Tolhah yang berada di pihak Saidina Mu`awiyah dan Saidatina `Aisyah kerana sabda Nabi s.a.w:
قَالَ عَلِيٌّ : وَاللَّهِ لَيَدْخُلَنَّ قَاتِلُ ابْنِ صَفِيَّةَ النَّارَ إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ : إِنَّ لِكُلِّ نَبِيٍّ حَوَارِيًّا وَحَوَارِيَّ الزُّبَيْرُ
`Ali berkata: Demi Allah! Pembunuh Ibnu Sofiyyah (Zubair) pasti akan masuk neraka. Sesungguhnya aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Bagi setiap nabi itu ada hawarinya (pendukung/pengikut setianya) dan hawari aku adalah Zubair.”
(Musnad al-Toyalisi)
Tidakkah ini menunjukkan bahawa pihak yang membunuh Zubair itu adalah pihak Saidina `Ali? Apakah kita hendak mengatakan pihaknya adalah pihak yang salah? Dengan sebab itu kedua-dua hadits ini tidak boleh dengan makna mana-mana pihak samada pihak Saidina `Ali maupun Muawiyah sebaliknya golongan yang ketiga ya`ni puak-puak yang membunuh Saidina Utsman. Mereka jugalah yang membunuh ‘Ammar dan Zubair
Dalilnya berdasarkan hadits yang sahih:
إن ابني هذا سيدٌ ولعل الله أن يصلح به بين فئتين عظيمتين من المسلمين
Sabdanya: Sesungguhnya cucuku ini (Hasan) akan mendamaikan antara dua pihak yang besar daripada orang-orang Islam.
(Riwayat Bukhari)
Dan jelas yang di damaikan oleh Saidina Hasan adalah pihak `Ali dan Mu`awiyah dan hadits ini menyebutkan فئتين عظيمتين من المسلمين ‘dua pihak yang besar daripada orang-orang Islam’ dan bukannya فِئَةُ الْبَاغِيَةُ ya`ni pihak penderhaka atau yang seumpamanya.
Tetapi malangnya apa yang disebarkan pada masa ini adalah sebuat sejarah perebutan kuasa sama seperti orang-orang politik di zaman kemudiannya walhal cerita sebenar bukannya begitu.
Sekiranya dihalusi dan diamati maka kita akan dapati bahawa `Ammar dan Zubair memang terbukti tidak dibunuh oleh kedua-dua pihak samada ‘Ali maupun Mu`awiyah bahkan pihak yang ketiga kerana mereka tidak dibunuh dalam perang tersebut bahkan diluar perang. Ini bermakna ia adalah bunuh curi.
Dan ramai daripada kalangan sahabat tidak mahu berpihak kepada mana-mana pihak bahkan ulamak mengatakan separuh daripada sahabat bersikap berkecuali samada dalam perang Jamal atau perang Shiffin. Antara mereka adalah Abu Sa`id al-Khudri, `Abdullah Ibnu Umar, Sa`ad bin Abi Waqqash dan lain-lain.
Sebab itu Ahlus Sunnah Wal Jama`ah berpendapat bahawa kita hanya boleh mengatakan bahawa apa yang terjadi adalah berdasarkan ijtihad masing-masing dan bukannya secara sengaja sebagaimana ulasan terdahulu dan yang mana mati mendapat pahala kerana masing-masing ingin menegakkan kebenaran.
Dan jalan yang terbaik adalah sebagaimana yang penulis Jauharah al-Tauhid: “Apa yang terjadi antara sahabat hendaklah kita diam,” kerana kita mungkin terlajak dalam menilai peristiwa tersebut dan boleh jadi kita akan tersilap langkah lalu ‘menghukum’ orang yang tidak bersalah seperti khawarij dan Syi`ah. Wal `Iya Zubillah!.
Bagi kita Ahlus Sunnah ini adalah ijtihad pihak masing-masing yang sebenarnya bertujuan menyelesaikan cara hukuman terhadap pembunuh Saidina Utsman kerana terlalu lambat. Sebelum peperangan Shiffin meletus, Mu`awiyah sudah hampir dapat menyelesaikan kes ini tetapi akhirnya tergendala kerana penghasut-penghasut yang berpura-pura menjadi pengikut setia Saidina ‘Ali. Bahkan dalam sejarah Abu Musa al-Asy`ari digambarkan sebagai orang yang bodoh kerana terhasut dengan kata-kata pihak Mu`awiyah walhal Abu Musa al-Asy`aril ah yang membawa kejayaan sehingga betul-betul hampir dengan perdamaian tetapi pihak ketiga yang menghasut dan mengahncurkan perdamaian tersebut sehingga tercetusnya perang Shiffin.
Walau bagaimanapun kita tidak menghukum mana-mana pihak samada pihak Saidina `Ali maupun pihak Mu`awiyah sebagai pihak baghiah ya`ni penderhaka. Dalam Nahjul Balaghah (kitab Syiah) ada disebutkan kenyataan Saidina ‘Ali: “Kita tiada beza dengan pihaknya (Mu`awiyah), dia Islam dan kitapun Islam, qiblatnya sama, rasulnya sama, apa yang berbeza hanyalah berkenaan darah Saidina Utsman. Kita menganggap dia itu baghi dan dia anggap pihak kita yang baghi.” Ini menunjukkan Saidina `Ali tidak mengkafirkan pihak Mu`awiyah dan tidak timbul masalah pengkafiran pada masa itu lagi.
Wallahu`alam.
Ibnu Hasan,
Kota Bharu, Kelantan
Sekiranya dihalusi dan diamati maka kita akan dapati bahawa `Ammar dan Zubair memang terbukti tidak dibunuh oleh kedua-dua pihak samada ‘Ali maupun Mu`awiyah bahkan pihak yang ketiga kerana mereka tidak dibunuh dalam perang tersebut bahkan diluar perang. Ini bermakna ia adalah bunuh curi.
Dan ramai daripada kalangan sahabat tidak mahu berpihak kepada mana-mana pihak bahkan ulamak mengatakan separuh daripada sahabat bersikap berkecuali samada dalam perang Jamal atau perang Shiffin. Antara mereka adalah Abu Sa`id al-Khudri, `Abdullah Ibnu Umar, Sa`ad bin Abi Waqqash dan lain-lain.
Sebab itu Ahlus Sunnah Wal Jama`ah berpendapat bahawa kita hanya boleh mengatakan bahawa apa yang terjadi adalah berdasarkan ijtihad masing-masing dan bukannya secara sengaja sebagaimana ulasan terdahulu dan yang mana mati mendapat pahala kerana masing-masing ingin menegakkan kebenaran.
Dan jalan yang terbaik adalah sebagaimana yang penulis Jauharah al-Tauhid: “Apa yang terjadi antara sahabat hendaklah kita diam,” kerana kita mungkin terlajak dalam menilai peristiwa tersebut dan boleh jadi kita akan tersilap langkah lalu ‘menghukum’ orang yang tidak bersalah seperti khawarij dan Syi`ah. Wal `Iya Zubillah!.
Bagi kita Ahlus Sunnah ini adalah ijtihad pihak masing-masing yang sebenarnya bertujuan menyelesaikan cara hukuman terhadap pembunuh Saidina Utsman kerana terlalu lambat. Sebelum peperangan Shiffin meletus, Mu`awiyah sudah hampir dapat menyelesaikan kes ini tetapi akhirnya tergendala kerana penghasut-penghasut yang berpura-pura menjadi pengikut setia Saidina ‘Ali. Bahkan dalam sejarah Abu Musa al-Asy`ari digambarkan sebagai orang yang bodoh kerana terhasut dengan kata-kata pihak Mu`awiyah walhal Abu Musa al-Asy`aril ah yang membawa kejayaan sehingga betul-betul hampir dengan perdamaian tetapi pihak ketiga yang menghasut dan mengahncurkan perdamaian tersebut sehingga tercetusnya perang Shiffin.
Walau bagaimanapun kita tidak menghukum mana-mana pihak samada pihak Saidina `Ali maupun pihak Mu`awiyah sebagai pihak baghiah ya`ni penderhaka. Dalam Nahjul Balaghah (kitab Syiah) ada disebutkan kenyataan Saidina ‘Ali: “Kita tiada beza dengan pihaknya (Mu`awiyah), dia Islam dan kitapun Islam, qiblatnya sama, rasulnya sama, apa yang berbeza hanyalah berkenaan darah Saidina Utsman. Kita menganggap dia itu baghi dan dia anggap pihak kita yang baghi.” Ini menunjukkan Saidina `Ali tidak mengkafirkan pihak Mu`awiyah dan tidak timbul masalah pengkafiran pada masa itu lagi.
Wallahu`alam.
Ibnu Hasan,
Kota Bharu, Kelantan
No comments:
Post a Comment