١٧٥٩- حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ رَافِعٍ أَخْبَرَنَا حُجَيْنٌ حَدَّثَنَا لَيْثٌ عَنْ عُقَيْلٍ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الزُّبَيْرِ عَنْ عَائِشَةَ أَنَّهَا أَخْبَرَتْهُ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَرْسَلَتْ إِلَى أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ تَسْأَلُهُ مِيرَاثَهَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِمَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَيْهِ بِالْمَدِينَةِ وَفَدَكٍ وَمَا بَقِيَ مِنْ خُمْسِ خَيْبَرَ فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا نُورَثُ مَا تَرَكْنَا صَدَقَةٌ إِنَّمَا يَأْكُلُ آلُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي هَذَا الْمَالِ وَإِنِّي وَاللَّهِ لَا أُغَيِّرُ شَيْئًا مِنْ صَدَقَةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ حَالِهَا الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهَا فِي عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَأَعْمَلَنَّ فِيهَا بِمَا عَمِلَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَبَى أَبُو بَكْرٍ أَنْ يَدْفَعَ إِلَى فَاطِمَةَ شَيْئًا فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ قَالَ فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ وَعَاشَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سِتَّةَ أَشْهُرٍ فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ لَيْلًا وَلَمْ يُؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عَلَيْهَا عَلِيٌّ وَكَانَ لِعَلِيٍّ مِنْ النَّاسِ وِجْهَةٌ حَيَاةَ فَاطِمَةَ فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ اسْتَنْكَرَ عَلِيٌّ وُجُوهَ النَّاسِ فَالْتَمَسَ مُصَالَحَةَ أَبِي بَكْرٍ وَمُبَايَعَتَهُ وَلَمْ يَكُنْ بَايَعَ تِلْكَ الْأَشْهُرَ فَأَرْسَلَ إِلَى أَبِي بَكْرٍ أَنْ ائْتِنَا وَلَا يَأْتِنَا مَعَكَ أَحَدٌ كَرَاهِيَةَ مَحْضَرِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فَقَالَ عُمَرُ لِأَبِي بَكْرٍ وَاللَّهِ لَا تَدْخُلْ عَلَيْهِمْ وَحْدَكَ فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ وَمَا عَسَاهُمْ أَنْ يَفْعَلُوا بِي إِنِّي وَاللَّهِ لَآتِيَنَّهُمْ فَدَخَلَ عَلَيْهِمْ أَبُو بَكْرٍ فَتَشَهَّدَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ثُمَّ قَالَ إِنَّا قَدْ عَرَفْنَا يَا أَبَا بَكْرٍ فَضِيلَتَكَ وَمَا أَعْطَاكَ اللَّهُ وَلَمْ نَنْفَسْ عَلَيْكَ خَيْرًا سَاقَهُ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَكِنَّكَ اسْتَبْدَدْتَ عَلَيْنَا بِالْأَمْرِ وَكُنَّا نَحْنُ نَرَى لَنَا حَقًّا لِقَرَابَتِنَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمْ يَزَلْ يُكَلِّمُ أَبَا بَكْرٍ حَتَّى فَاضَتْ عَيْنَا أَبِي بَكْرٍ فَلَمَّا تَكَلَّمَ أَبُو بَكْرٍ قَالَ وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَقَرَابَةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَحَبُّ إِلَيَّ أَنْ أَصِلَ مِنْ قَرَابَتِي وَأَمَّا الَّذِي شَجَرَ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ مِنْ هَذِهِ الْأَمْوَالِ فَإِنِّي لَمْ آلُ فِيهَا عَنْ الْحَقِّ وَلَمْ أَتْرُكْ أَمْرًا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصْنَعُهُ فِيهَا إِلَّا صَنَعْتُهُ فَقَالَ عَلِيٌّ لِأَبِي بَكْرٍ مَوْعِدُكَ الْعَشِيَّةُ لِلْبَيْعَةِ فَلَمَّا صَلَّى أَبُو بَكْرٍ صَلَاةَ الظُّهْرِ رَقِيَ عَلَى الْمِنْبَرِ فَتَشَهَّدَ وَذَكَرَ شَأْنَ عَلِيٍّ وَتَخَلُّفَهُ عَنْ الْبَيْعَةِ وَعُذْرَهُ بِالَّذِي اعْتَذَرَ إِلَيْهِ ثُمَّ اسْتَغْفَرَ وَتَشَهَّدَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ فَعَظَّمَ حَقَّ أَبِي بَكْرٍ وَأَنَّهُ لَمْ يَحْمِلْهُ عَلَى الَّذِي صَنَعَ نَفَاسَةً عَلَى أَبِي بَكْرٍ وَلَا إِنْكَارًا لِلَّذِي فَضَّلَهُ اللَّهُ بِهِ وَلَكِنَّا كُنَّا نَرَى لَنَا فِي الْأَمْرِ نَصِيبًا فَاسْتُبِدَّ عَلَيْنَا بِهِ فَوَجَدْنَا فِي أَنْفُسِنَا فَسُرَّ بِذَلِكَ الْمُسْلِمُونَ وَقَالُوا أَصَبْتَ فَكَانَ الْمُسْلِمُونَ إِلَى عَلِيٍّ قَرِيبًا حِينَ رَاجَعَ الْأَمْرَ الْمَعْرُوفَ
Muhammad bin Rafi’ telah meriwayatkan kepada saya, katanya: Hujain telah menceritakan kepada kami, katanya: Laits telah meriwayatkan kepada kami daripada Uqail daripada Ibnu Syihab daripada Urwah bin al-Zubair daripada ‘Aisyah bahawa sesungguhnya beliau telah menceritakan kepada Urwah bin al-Zubair bahawa Fatimah binti Rasulillah s.a.w. telah menghantar orang[1] kepada Abu Bakr al-Siddiq untuk meminta dengan beliau pusakanya daripada Rasulullah s.a.w. iaitu daripada harta yang Allah berikan kepada Nabi s.a.w. sebagai fai’ di Madinah, fadak dan yang baki daripada khumus harta khaibar. Abu Bakr berkata: “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. bersabda: “Kami tidak diwarisi, apa yang kami tinggal menjadi sedekah.” Keluarga Muhammad hanya boleh makan daripada harta ini dan sesungguhnya aku – demi Allah! - tidak akan mengubah sedikit pun sedekah Rasulullah s.a.w. daripada keadaannya seperti yang dilakukan di zaman Rasulullah s.a.w., sesungguhnya aku akan melakukan seperti yang pernah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. dahulu.” Abu Bakr tidak mahu memberikan apa-apa kepada Fatimah maka marahlah Fatimah kepada Abu Bakr disebabkan itu. Perawi berkata: Maka dia pun meninggalkannya dan tidak bercakap dengannya sampai dia mati dan beliau[2] hidup selepas wafatnya Rasulullah s.a.w. enam bulan. Apabila beliau wafat, suaminya ‘Ali bin Abi Talib mengebumikannya pada waktu malam dan tidak memberitahu/mengkhabarkan kepada Abu Bakr dan ‘Ali menyembahyangkan jenazahnya. ‘Ali mempunyai kedudukan pada pandangan orang ramai semasa hayat Fatimah. Apabila Fatimah wafat, ‘Ali berasa orang tidak senang kepadanya. Beliau pun meminta untuk berdamai dengan Aba Bakr dan berbai`ah dengannya dan beliau belum lagi berbaiah dalam masa beberapa bulan itu. Beliau pun menghantar orang kepada Abu Bakr supaya meminta dia datang bertemu dengan kami. Jangan ada sesiapa pun datang bersamamu, beliau tidak suka kehadiran Umar. Umar pun berkata kepada Abu Bakr: “Demi Allah! Jangan engkau pergi kepada mereka seorang diri.” Abu Bakr berkata: “Apalah yang mereka akan buat terhadapku. Demi Allah! Aku akan pergi juga kepada mereka.” Abu Bakr pun pergi berjumpa dengan mereka. ‘Ali pun bertasyahhud kemudian beliau berkata: “Sesungguhnya kami memang tahu kelebihanmu wahai Aba Bakr, dan apa yang Allah telah kurniakan kepadamu itu kami memang tahu. Kami tidak ada rasa dengki pun terhadapmu dalam perkara yang Allah berikan kepadamu tetapi engkau telah bertindak sewenang-wenang terhadap kami dalam perkara ini padahal kami berasa kami berhak kerana hubungan kekeluargaan kami dengan Rasulullah s.a.w.”. Ali pun terus bercakap dengan Abu Bakr sehingga mengalir air mata Abu Bakr. Apabila Abu Bakr bercakap, beliau berkata: “Demi Tuhanku yang nyawaku berada di tangannya. Sesungguhnya kerabat Rasulullah s.a.w. lebih aku sukai aku hubungi dari kerabat aku sendiri. Adapun pertelingkahan yang berlaku antara aku dengan kamu berhubung harta benda ini, aku tidak cuai sedikitpun dari melaksanakan haknya. Aku tidak meninggalkan apa-apa yang pernah aku lihat Rasulullah s.a.w. lakukan berhubung dengannya melainkan aku lakukannya. Maka ‘Ali berkata kepada Abu Bakr selepas itu: “Petang nanti temu janji kita untuk berbai`ah.” Apabila Abu Bakr selesai bersembahyang zohor beliau pun naik ke atas minbar lalu bertasyahhud dan menyebut kedudukan ‘Ali dan keadaannya yang belum lagi berbaiah dan alasan yang telah dikemukakannya oleh ‘Ali. Kemudian beliau beristighfar dan ‘Ali bertasyahhud dan dia membesarkan hak Abu Bakr dan menyebutkan hak Abu Bakr yang besar dan istimewa itu dan tidak ada yang mendorongnya untuk tidak berbai`ah kerana dengki kepada Abu Bakr ataupun kerana menafikan kelebihan yang Allah telah kurniakan kepadanya tetapi adalah kerana kami fikir mempunyai hak dalam perkara ini tiba-tiba diputuskan tentang perkara ini secara sewenang-wenang, kerana itu kami berasa terkilan. Setelah ‘Ali menyatakan semuanya yang tersebut tadi maka gembiralah orang ramai. Dan mereka berkata: “Engkau betul.” Maka orang-orang Islam menjadi hampir kembali kepada ‘Ali bila ‘Ali kembali kepada kedudukan yang sebenar.” - Sahih Muslim. Jld 6. m/s 320
MENILAI HADITS DARI SUDUT DIRAYAH
Ada beberapa perkara yang menimbulkan keraguan kerana tidak sesuai dengan peribadi para sahabat:-
1) ‘Abbas mengucapkan kata-kata yang kasar terhadap ‘Ali.
2) Fatimah terkilan dan marah serta tidak bercakap dengan Abu Bakar sehingga beliau meninggal dunia sedangkan hadits dan hukum yang dikemukakan oleh Abu Bakar adalah hukum Rasulullah s.a.w. iaitu ayahnya sendiri.
3) Adakah terdapat pusaka untuk keluarga Nabi s.a.w.?
4) Saidina ‘Ali menyembahyangkan Fatimah dan menyemadikannya pada waktu malam dengan tidak memberitahu orang lain.
5) Percanggahan antara riwayat hadits dengan riwayat-riwayat hadits yang lain.
6) ‘Ali belum berbai`ah kepada Abu Bakar sehinggalah Fatimah meninggal dunia, iaitu selepas 6 bulan.
Keraguan 1:
‘Abbas mengucapkan kata-kata yang kasar terhadap ‘Ali.
Takwilan Ulamak
Setengah ulamak menakwilkan bahawa ‘Abbas dalam kepercayaannya menyangka ‘Ali telah mengambil hak orang lain dan mengambil hak orang lain itu berdosa maka itu dinamakan khianat. Manakala ‘Ali juga berpendapat demikian. Kerana itulah beliau menyebutkan khianat kepada ‘Ali.
Dan takwilan Abul Hasan al-Sindhi: “Kau putuskan di antara aku dengan orang yang melayani aku seperti dia melayani orang yang bersifat dusta, berdosa dan khianat.” Ini berdasarkan sikap tidak puas hati layanan ‘Ali terhadapnya walaupun sebenarnya layanannya tidak bermaksud demikian. Perkara-perkara seperti ini boleh berlaku walaupun di kalangan orang besar sekalipun.
Pendapat segolongan ulamak lain
Mereka mengatakan semua ini adalah waham ya`ni kekeliruan perawi-perawi hadits ini kerana hadits ini tersebut dalam sahih muslim sedangkan kalau mengatakan ulamak-ulamak tersebut waham maka akan waham akan jadi terlalu banyak.
Keraguan 2:
Wujudkah pusaka untuk keluarga Nabi s.a.w?
Dalam kaedah Bahasa Arab, penggunaan ما sebagai Ma Mausul membawa makna ‘apa-apa yang kami tinggalkan’ tetapi Imam al-Nawawi[3] menyebutkan bahawa syiah-syiah yang jahil membacanya sebagai Ma Nafi مَا تَرَكْنَا فَهُوَ صَدَقَةً membawa makna: ‘apa-apa yang kami tinggal adalah sedekah/pusaka’ dan ini tidak harus menurut kerana bercanggah dengan kaedah nahu dan juga riwayat-riwayat yang lain. Maka timbullah persoalan sama wujudkah pusaka untuk keluarga Nabi s.a.w.:
- Syiah cuba menyabitkan adanya pusaka dan jahatnya Khulafa` al-Rasyidun kerana enggan memberikan pusaka atau harta Nabi s.a.w. kepada Fatimah dan keluarganya padahalnya semasa pemerintahan Saidina Ali juga tidak diberikan pusaka kepada mereka tetapi tidak pula dikataka Saidina Ali jahat.
- Bahkan Umar dan Abu Bakar sendiri adalah mertua kepada Nabi s.a.w., bermakna anaknya juga berhak mendapat harta pusaka Nabi s.a.w. sekiranya betul mereka gilakan harta.
- Fatimah tidak berkeras untuk mendapatkannya. Bermakna tidak ada pusaka untuk keluarga Nabi s.a.w.. Sekiranya ada sudah pasti Fatimah juga mengeluarkan hujah-hujah dan dalil-dalil untuk membuktikannya tetapi beliau hanya berdiam diri samada kerana dia tidak tahu apa yang Abu Bakr tahu ataupun dia tidak mempunyai hujah. Fatimah pasti tidak berdiam diri kerana ini bukan sahaja berkait dengan keadilan tetapi berkait dengan suatu yang lebih besar iaitu hukum yang jika tidak dijelaskan akan jadi punca kekeliruan ummat hingga ke akhir zaman.
- Dalam hadits bab ini ada menyebutkan ‘Fatimah marah dan berasa kecil hati’ dan tidak bercakap dengan Abu Bakr sampailah dia mati’ sehingga ‘Ali tidak memberitahu kewafatan Fatimah. Ini adalah tidak munasabah dan tidak sesuai dengan peribadi Fatimah dan para sahabat yang menjaga silaturrahim serta menjaga halal dan haram. Begitu juga dengan hadits hukum yang dikemukakan oleh Abu Bakar, adakah munasabah Fatimah memarahinya dengan sebab itu sedangkan hukum itu adalah hukum ayahnya sendiri iaitu Rasulullah s.a.w.? Sekiranya beliau marahkan Abu Bakr kerana pusaka yang tidak dibahagikan maka pasti Ali juga termasuk orang yang dimarahinya kerana ‘Ali menerima keputusan Abu Bakr. ‘Fatimah tidak bercakap dengan Abu Bakar’ kerana sebanarnya beliau telah faham dengan apa yang dikemukakan oleh Abu Bakar dan yang munasabahnya tidak bercakap dalam hal pusaka ini sahaja tetapi tidak dalam hal-hal lain manakala ‘Fatimah berasa kecil hati’ adalah tafsiran atau selitan dari perawi sahaja.
Sesuap Keliruan Dihadam Menjadi Kesesatan
Syiah mendakwa adanya pusaka untuk keluarga Nabi s.a.w. sedangkan Abu Bakar tidak memberikan hak mereka dan inilah permulaan rosaknya agama yang dilakukan oleh Abu Bakar yang kemudian disambung oleh Umar sebagai bukti jahatnya Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Dengan keraguan dan sedikit kekeliruan yang ditimbulkan mereka maka orang Islam sudah mula tersuap dengan pembohongan Syiah seterusnya terjerumus ke dalam kesesatan mereka. Sedangkan ada dalil dalam al-Quran yang mengatakan adanya pusaka untuk keluarga Nabi s.a.w:
يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَإِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَلِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِنْ كَانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِنْ كَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ آَبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ لَا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعًا فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا (١١)
Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk) anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan. Tetapi jika anak-anak perempuan itu lebih dari dua, maka bahagian mereka ialah dua pertiga dari harta yang ditinggalkan oleh si mati dan jika anak perempuan itu seorang sahaja, maka bahagiannya ialah satu perdua (separuh) harta itu dan bagi ibu bapa (si mati), tiap-tiap seorang dari keduanya: Satu perenam dari harta yang ditinggalkan oleh si mati, jika si mati itu mempunyai anak. Tetapi jika si mati tidak mempunyai anak, sedang yang mewarisinya hanyalah kedua ibu bapanya, maka bahagian ibunya ialah satu pertiga. Kalau pula si mati itu mempunyai beberapa orang saudara (adik-beradik), maka bahagian ibunya ialah satu perenam. (Pembahagian itu) ialah sesudah diselesaikan wasiat yang telah diwasiatkan oleh si mati dan sesudah dibayarkan hutangnya. Ibu-bapa kamu dan anak-anak kamu, kamu tidak mengetahui siapa di antaranya yang lebih dekat serta banyak manfaatnya kepada kamu. (Pembahagian harta pusaka dan penentuan bahagian masing-masing seperti yang diterangkan itu ialah) ketetapan dari Allah; sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. [ An-Nisaa’:11 ]
Soalan Ahlus Sunnah:
Mengikut kaedah hukum-hakam Syiah: Apabila anak membunuh ayahnya, adakah dia memperolehi pusakanya? Kalau betul setiap anak memperolehi harta pusaka ayahnya kenapa dalam masalah ini anak tersebut tidak boleh mendapat pusaka ayahnya?
Jawapan dari Syiah:
Ayat ini tidak boleh dipakai umum. Dalam kes-kes tertentu dikecualikan.
Jawapan dari Ahlus Sunnah:
Maka kita juga mengatakan demikian. Dalam kes-kes tertentu dikecualikan daripada umum. Dalam kaedahnya dipanggil umum makhsus لايرث القاتل المقتولpembunuh tidak menerima pusaka daripada yang dibunuh.
Jawapan dari Syiah:
Kamu tidak boleh mentakhsiskan hadits لَا نُورَثُ مَا تَرَكْنَا فَهُوَ صَدَقَةٌ dengan ayat al-Quran [يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ ] kerana hadits lebih rendah daripada al-Quran
Jawapan dari Ahlus Sunnah:
Bukankah kamu juga mentakhsiskan ayat tersebut dengan hadits dalam masalah ‘pembunuh tidak mewarisi orang yang dibunuh’ dan kalau mengikut darjat hadits. Yang manakah lebih tinggi hadits itu ataupun hadits لَا نُورَثُ مَا تَرَكْنَا فَهُوَ صَدَقَةٌ sedangkan hadits ini mutawatir dan hadits ‘pembunuh tidak mewarisi orang yang dibunuh’ tidak mutawatir?
Inilah punca di mana ummat Islam mula menerima Syiah apabila termakan hasutan Syiah yang mendakwa adanya pusaka dari Nabi s.a.w. sedangkan ia hanyalah dakwaan semata. Pemalsuan yang dibuat oleh mereka jelas telah mengaburi sekian ramai ummat Islam yang cintakan ahlul bait seterusnya mencerca sahabat tanpa mengetahui hakikat sebenar disebalik cerita ini.
Pusaka Disisi Sebahagian Syiah
Maulana Taqi Utsmani memberi komentar dalam kitabnya Takmilah Fathul Mulhim :
Jelas dari riwayat-riwayat Syiah seperti yang diriwayatkan oleh Abu Ja’far al-Kulaini dalam kitab al-Kafi yang bagi mereka setaraf dengan Sahih al-Bukhari bagi orang Islam:
Daripada Ja’far al-Sodiq ‘Ulama`’ [ إِنَّ العلماء ورثة الأنبياء ] dan seterusnya……
Terjemahan hadits Syiah tersebut:
Sesungguhnya ulamak adalah pewaris Nabi. Ini adalah kerana para Nabi tidak meninggalkan harta pusaka berupa dirham dan dinar. Mereka hanya meninggalkan pra-pusaka berupa hadits-hadits. Sesiapa yang mengambil walaupun sedikit sahaja pun daripada hadits-hadits peninggalan Nabi itu bererti dia telah mendapat habuan yang besar. Kamu kena perhati ilmu kamu, kamu ambil daripada siapa.. tengok lagi Usul Kafi. Jld 1
Dalam hadits tadi disebut ‘hanya’ iaitu dengan menggunakan adat hasor. Tetapi Syiah menakwilkan dengan mengatakan:
- ini adalah taqiyyah
- hadits tadi menyebutkan tidak menerima pusaka berupa duit iaitu dinar dan dirham dan bukannya tanah seperti fadak
Tetapi dalam hadits riwayat Syiah yang lain ada menyebutkan mereka juga tidak boleh menerima pusaka tanah.
Taktik Kedua
Apabila mereka tidak berjaya menyabitkannya sebagai pusaka dengan riwayat tadi mereka mengatakannya pula diberikan kepada Fatimah sebagai hibah semasa hayat Nabi s.a.w.
Jawapan dari Ahlus Sunnah:
I. Tiada riwayat yang menunjukkan adanya saksi maupun bukti bahawa ada diberikan sebagai hibah kepada Fatimah semasa hayat Baginda s.a.w. dan sekiranya Fatimah benar maka sepatutnya beliau membawa saksi untuk mempertahankan haknya.
II. Bila Nabi s.a.w. memberikannya sebagai pusaka? Adakah ketika Baginda sakit? Kalau begitu bermakna hendak melarikan harta pusaka sebab yang akan menerima pusaka daripada Baginda bukan Fatimah sahaja tetapi ramai lagi ahli keluarga Rasulullah s.a.w. yang lain.
III. Dalam hadits ada menyebutkan:
فَلَا وَصِيَّةَ لِوَارِث
Maka tidak boleh wasiat kepada orang yang berhak menerima pusaka.
[ Riwayat Tirmizi dan Ibnu Majah ]
IV. Syiah mendakwa ‘Ali dan Ummu Aiman sebagai saksi ketika Fatimah diberikan hibah sedangkan kalau ‘Ali menjadi saksi bahawa fadak itu diberi kepada Fatimah semasa hayat Baginda maka sudah tentu ‘Ali tidak akan meminta Abu Bakar memberikannya sebagai pusaka. Ini menunjukkan cerita meminta pusaka ini adalah karut semata-mata.
V. Saksi yang didakwa tidak menepati kuota yang dikehendaki syariat kerana tidak mencukupi. Firman Allah s.w.t:
وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجَالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ
Hendaklah kamu mengadakan dua orang saksi lelaki dari kalangan kamu. Kemudian kalau tidak ada saksi dua orang lelaki, maka bolehlah, seorang lelaki dan dua orang perempuan dari orang-orang yang kamu setujui menjadi saksi, supaya jika yang seorang lupa dari saksi-saksi perempuan yang berdua itu maka dapat diingatkan oleh yang seorang lagi [ al-Baqarah:282 ]
Sedangkan cerita apa yang mereka kemukakan hanya ada seorang lelaki dan seorang perempuan.
Hikmahnya:
Jika ada pusaka dari Nabi s.a.w. untuk ahli keluarganya maka sudah pasti Baginda dituduh bahawa perjuangan Baginda hanyalah untuk keluarganya kerana apa yang dimiliki Nabi s.a.w. sudah sekian banyak. Antaranya ada disebutkan oleh Imam al-Nawawi[4] dalam Syarah Sahih Muslim dan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari.
I. Harta yang diwasiatkan oleh seorang Yahudi yang bernama Mukhairiq, seorang yahudi yang masuk Islam. apabila dia Islam dia pergi perang Uhud dan mati syahid. Sebelum itu dia ada berpesan kalau sekiranya dia mati maka hartanya dia wasiatkan kepada Nabi s.a.w. Hartanya terdiri daripada tujuh kebun.
II. Adanya fai`daripada tanah Bani al-Nadhir, satu pertiga tanah Wadi al-Qura, separuh tanah fadak dan dua ekor kuda yang bernama Watikh dan Salalam yang Baginda ambil sebagai perdamaian.
III. Satu perlima daripada harta khaibar.
Pun demikian nabi-nabi tidak sesekali meminta-minta untuk harta benda dan kekayaan. Berikut adalah ayat-ayat yang menunjukkan Nabi s.a.w. tidak sesekali meminta upah maupun ganjaran:-
1)
أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهِ قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرَى لِلْعَالَمِينَ (٩٠)
Mereka (Nabi-nabi) itulah, orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah, maka turutlah olehmu (wahai Muhammad) akan petunjuk mereka. Katakanlah: Aku tidak meminta upah kepada kamu mengenai petunjuk (Al-Quran yang aku sampaikan) itu. Al-Quran itu tidak lain hanyalah peringatan bagi penduduk alam seluruhnya [ Al-An`am : 90 ]
3)
وَيَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًا إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الَّذِينَ آَمَنُوا إِنَّهُمْ مُلَاقُو رَبِّهِمْ وَلَكِنِّي أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ (٢٩)
Dan (ketahuilah) wahai kaumku! Aku tidak meminta kepada kamu sebarang harta benda sebagai upah menyampaikan agama Allah itu, tiadalah aku harapkan upahku melainkan dari Allah semata-mata dan aku tidak akan menghalau orang-orang yang beriman (sebagaimana yang kamu minta itu), kerana sesungguhnya mereka akan menemui Tuhan mereka (dan pada hari itu mereka akan menuntut dan menerima hak masing-masing); tetapi aku nampak kamu semua, kaum yang tidak mengetahui apa yang mesti diketahui. Hud : 29
4)
يَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى الَّذِي فَطَرَنِي أَفَلَا تَعْقِلُونَ (٥١)
Wahai kaumku! Tiadalah aku meminta sebarang upah daripada kamu tentang (ajaran yang aku sampaikan) itu. Upahku hanyalah dari Allah yang menciptakan daku; maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal (untuk mengetahui kebenaran)? [ Hud : 51 ]
5)
ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ (٢٣)
(Limpah kurnia yang besar) itulah yang Allah gembirakan (dengannya): Hamba-hamba-Nya yang beriman dan beramal soleh. Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak meminta kepada kamu sebarang upah tentang ajaran Islam yang aku sampaikan itu, (yang aku minta) hanyalah kasih mesra (kamu terhadapku) disebabkan pertalian kerabat (yang menghubungkan daku dengan kamu supaya aku tidak disakiti) dan sesiapa yang mengerjakan sesuatu perkara yang baik, Kami tambahi kebaikan baginya (dengan menggandakan pahala) kebaikannya itu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi sentiasa membalas dengan sebaik-baiknya (akan orang-orang yang bersyukur kepada-Nya). [ Al-Syura : 23 ]
Antara Hikmah Tidak Diberikan Pusaka Kepada Keturunan Nabi S.A.W.:
I. Sekiranya kita mengatakan yang Nabi s.a.w. mempunyai pusaka nescaya orang akan menuduh yang al-Quran menyatakan perkara yang tidak benar bahkan orang boleh menuduh Nabi s.a.w. menyatakan sedemikian tetapi mengamalkan yang sebaliknya dengan mengumpulkan banyak harta kerana dia boleh mewariskan hartanya kepada keluarganya keturunannya sama sahaja seperti orang lain.
II. Untuk mengelakkan walaupun lintasan mengharapkan wafatnya Nabi s.a.w. supaya beroleh harta pusaka lebih. Dengan sebab itulah tiada pusaka supaya tidak timbul langsung walaupun hanya lintasan kerana sesungguhnya Allah akan melaknat sesiapa yang melakukan demikian. Dan Allah tidak mahu perkara sedemikian berlaku kepada keluarga Nabi s.a.w.
III. Isteri-isteri Nabi s.a.w. tidak dibenarkan kahwin selepasnya wafat Nabi s.a.w. kerana pada kira-kiranya walaupun dia mati tetapi sebenarnya dia dalam keadaan hidup yang tidak serupa dengan orang lain.
وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ (١٥٤)
Dan janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan membela agama Allah itu: Orang-orang mati; bahkan mereka itu orang-orang yang hidup (dengan keadaan hidup yang istimewa), tetapi kamu tidak dapat menyedarinya. [ Al-Baqarah:154 ]
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (١٦٩)
Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki. [ Al-Imran:169 ]
Sedangkan mereka yang disebutkan sebagai ‘hidup’ adalah orang-orang yang syahid. Maka mengikut kaedah aulawiyyat-nya maka sudah tentu Nabi s.a.w. lebih lagi dari itu kerana isteri orang yang syahid boleh dinikahi sedangkan isteri Nabi s.a.w. tidak boleh dinikahi selepas kewafatannya. Dan sahabat-sahabat sentiasa membahagikan harta kepada isteri-isteri Nabi s.a.w. mereka seakan mereka dalam ‘iddah sekadar keperluan mereka sahaja. Oleh sebab itu isteri-isteri Nabi s.a.w. tidak boleh menikah dan pusaka Nabi s.a.w. tidak boleh diterima oleh keturunannya.
Keraguan 3:
Fatimah terkilan dan marah dan tidak bercakap dengan Abu Bakar sehingga beliau meninggal dunia.
Analisis Berkaitan Selitan Dari Perawi
Manakala tentang Fatimah terkilan dan marahkan Abu Bakr menurut Maulana Taqi Utsmani dalam memetik kata-kata Maulana Gangguhi menyatakan ia adalah mudraj perawi iaitu selitan dari perawi hadits.
Perawi menafsirkan bahawa tidak bercakap itu sebagai simbol kemarahannya terhadap Abu Bakar padahal ianya tidak
Maulana Taqi Utsmani menambahkan: Tambahan ini sebenarnya tidak tersebut dalam banyak riwayat. Abu Daud mengemukakan hadits ini melalui rantaian Uqail, Syuaib bin Hamzah, Soleh dan Soleh, semua mereka meriwayatkan daripada Zuhri tetapi tidka ada menyebutkan tambahan seperti tadi sama ‘marah’ maupun ‘terkilan’ atau ‘terkedu hati’. Begitu juga Bukhari dalam kitab Faraid. Manakala Baihaqi mengemukakan dalam bentuk yang menunjukkan ini adalah hadits mudraj iaitu selitan dari perawi di bawah Aisyah kerana lafaznya adalah قَالَ iaitu lafaz seorang lelaki dan jika Aisyah yang berkata maka tentulah lafaz yang digunakan adalah قَالَتْ
Maulana Muhammad Nafi’ dalam kitabnya Ruhamaa` Bainahum[5] menyebutkan:
Kisah Fatimah dengan Abu Bakr ini kalau diperhatikan ada 36 saluran riwayat. 11 saluran daripadanya bukan daripada Zuhri.
Dalam riwayat-riwayat selain Zuhri ini tidak ada menyebutkan tambahan ‘Fatimah terkilan’ atau ‘marah’ ataupun yang seumpamanya dan tidak ada juga menyebutkan ‘tidak bercakap dengannya (Abu Bakar) sampai dia mati’
25 saluran yang lain punca sanadnya adalah Zuhri tetapi 9 daripadanya tidak menyebutkan tambahan tadi. Hanya yang menyebutkannya 16 saluran dan semuanya sampai kepada Zuhri.
Kalau dikaji dan diselidik kisah ‘marah atau terkilan Abu Bakar’ dan ‘tidak bercakap dengan Abu Bakar sampai dia mati’ adalah sesuatu yang diselit atau ditambah oleh Zuhri.
Sedikit Pengenalan Terhadap Zuhri
Memang ulamak maklum bahawa kadang-kadang beliau melakukan idraaj dalam daripada fikirannya sendiri dan dia tidak menyebutkan ianya adalah daripada buah fikirannya atau tafsirannya sendiri sehingga mengelirukan orang lain.
Dalam Nukat Syarah Muqaddimah Ibnus Solah Hafiz Ibnu Hajar mengatakan Zuhri seringkali menafsirkan hadits-hadits dan kadang-kadang menggugurkan perkataan yang menunjukkan ia adalah tafsirannya sehingga anak murid besarnya yang lebih tua daripadanya Soleh bin Kaisan memarahinya kerana itu.
Hafiz Ibnu Hajar mengemukakan beberapa contoh daripada idrajaat Zuhri manakala Khatib Baghdadi dalam kitabnya al-Faqih Wal Mutafaqqih meriwayatkan daripada Laits menyebutkan bahawa Rabi`ah al-Ra`iy iaitu guru kepada Imam Malik berkata kepada Ibnu Syihab al-Zuhri: “Wahai Aba Bakr! Bila engkau ceritakan kepada orang. Khabarkan bahawa itu pendapatmu. Sekiranya engkau beritahu yang sunnah maka beritahu yang itu adalah sunnah sehingga mereka tidak menyangka ini adalah pendapatmu.”
Jelaslah ini suatu yang dimasukkan atau diselitkan oleh Zuhri. Sekiranya dia meriwayatkan tambahan tersebut daripada orang lain maka dia wajib menyebutkannya, jika tidak ia dinamakan mursal dan mursal itu dhaif di sisi ulamak hadits.
Manakala kedudukan marasil[6] Zuhri tidak kuat di sisi ulamak hadits. Ahmad bin Sinan berkata: Yahya bin Said al-Qattan berpendapat mursal Zuhri dan Qatadah tidak ada harga / tidak boleh dipakai. Ianya serupa angin (tidak boleh dipegang). Golongan Hafiz hadits ini bila mendengar suatu hadits mereka akan membuat komentar mereka sendiri termasuklah Zuhri.
Imam al-Suyuti dalam Tadrib al-Rawi menyebutkan bahawa Ibnu Ma`in dan Yahya bin Sa`id al-Qattan mengatakan marasil Zuhri tidak boleh dipakai. Imam Syafi`ei juga berpendapat demikian.
Baihaqi meriwayatkan daripada Yahya bin Sa`id al-Qattan berkata: Mursal Zuhri lebih teruk daripada mursal orang lain.
Mengikut pendapat Yahya bin Sa`id al-Qattan, beliau berkata:
Kadang-kadang Zuhri melakukan irsal dengan sebab seseorang itu tidak kuat. Sekiranya beliau menyebutkannya maka akan jadi dhaif.
Mursal Zuhri juga bercanggah dengan riwayat lain. Antaranya:-
Hadits riwayat Abu Daud melalui saluran Abi al-Tufail, beliau berkata: “Fatimah menghantar orang kepada Abu Bakar supaya mengatakan kepada Abu Bakar: “Kamukah yang menerima pusaka Rasulullah s.a.w. atau keluarganya?” Abu Bakar menjawab: ”Tidak! Keluarganya yang akan menerima pusakanya.” Fatimah berkata: “Kalau begitu, di mana bahagian Rasulullah?” Abu Bakar menjawab: “Aku dengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya Allah apabila memberi makanan kepada seseorang Nabi dan kemudian dia mengambil nyawa nabi itu, dia berikan kuasa kepada orang yang mengambil alih tempatnya selepas itu untuk memberikan makan kepada ahli keluarga nabi”, jadi aku fikir hak ini harus kembali kepada orang Islam.” Fatimah berkata: “Kalau begitu, terpulanglah kepada engkau dengan apa yang engkau dengar daripada Nabi s.a.w.”
Abu Daud tidak memberi apa-apa komen terhadap hadits ini tetapi di dalam talkhis Sunan Abu Daud oleh Munziri ada menyebutkan di dalam sanad hadits ini ada seorang bernama Walid, walaupun Muslim ada mengambil riwayat daripadanya tetapi ulamak mempertikaikannya. Maulana Taqi Utsmani berkata: Tetapi Imam Ahmad mengatakannya Tsiqah. Abu Daud, Ibnu Ma`in, ‘Ijli, Abu Zur`ah, Abu Hatim dan lain-lain termasuklah Imam Bukhari dalam al-Adabul Mufrad juga mengambil hadits daripadanya.
Tidak ada yang mengatakan dhaif kecuali Uqaili bahkan Ibnu Hibban memasukkannya sebagai Tsiqaat. Hafiz Ibnu Hajar menyebutkan hadits ini tetapi tidak komen apa-apa tetapi kenapa Abu Bakar menjawab: “ahli keluarganya” setelah dia tahu Nabi s.a.w. tidak meninggalkan pusaka. Tetapi setengah ulamak lain mengatakan ini hanyalah andaian iaitu mengikut kebiasaannya dan bukan bermaksud bahawa Nabi s.a.w. meninggalkan pusaka.
Keraguan 4:
Saidina ‘Ali menyembahyangkan Fatimah dan menyemadikannya pada waktu malam dengan tidak memberitahu orang lain
Ini juga adalah waham perawi. Buktinya:
I. ‘Ali tidak memberitahu Abu Bakar kerana sudah berita kewafatan Fatimah sudahpun tersebar luas. Manakala Asma’ binti Umais, isteri Abu Bakar adalah orang yang senantiasa mengambil berat dan menjaga Fatimah semasa beliau sakit.
II. Asma’ binti Umais adalah orang yang amanah bahkan beliau dikahwini ‘Ali selepas Abu Bakar meninggal dunia. Logiknya, Abu Bakar tentu tahu kerana rapatnya mereka dan semestinya Asma’ meminta izin untuk keluar demi menguruskan jenazah Fatimah.
III. Tidak logik ‘Ali menyembahyangkan Fatimah seorang diri. Sebetulnya Abu Bakar yang menjadi imam menyembahyangkan jenazah Fatimah kerana ada riwayat lain yang lebih kuat menyatakan sedemikian.
IV. Ini adalah termasuk idraaj yang dilakukan oleh Zuhri dan beliau menyebutkannya secara mursal. Riwayat ini bercanggah dengan riwayat mursal yang lain. Antaranya apa yang dikemukan Baihaqi dalam Jana`iz:
Daripada Mujamid daripada Sya’bi: Fatimah bila mati maka Ali kebumikannya pada waktu malam. Ali pegang bahu Abu Bakar lalu menyuruhnya kedepan menjadi Imam.
Ittifaq ulamak bahawa mursal Sya’bi lebih kuat kalau dibandingkan mursal Zuhri dan tidak logik sebagai khalifah beliau tidak diperkecilkan dan dilupakan apabila terjadinya perkara besar sebegini.
Keraguan 5:
‘Ali belum berbai`ah kepada Abu Bakar sehinggalah Fatimah meninggal dunia, iaitu selepas 6 bulan
Seperti yang telah dibincangkan sebelum ini. ayat ini juga termasuk dalam salah tu mursalaat al-Zuhri. Perkara ini disebutkan dengan lebih terang dalam Sunan Baihaqi:
قالت عائشة رضى الله عنها فكان لعلى رضى الله عنه من الناس وجه حياة فاطمة رضى الله عنها فلما توفيت فاطمة رضى الله عنها انصرف وجوه الناس عنه عند ذلك قال معمر قلت للزهري كم مكثت فاطمة بعد النبي صلى الله عليه وسلم قال ستة اشهر فقال رجل للزهري فلم يبايعه على رضى الله عنه حتى ماتت فاطمة رضى الله عنها قال ولا احد من بنى هاشم
‘Aisyah berkata: ‘Ali dipandang mulia oleh orang ramai semasa hayat Fatimah. Apabila Fatimah wafat orang ramai tidak menghiraukannya. Pada ketika itu Ma’mar berkata: Saya pun berkata kepada Zuhri: “Berapa lama Fatimah hidup selepas Nabi s.a.w. wafat?” Zuhri menjawab: “Enam bulan.” Maka ada seorang lelaki berkata kepada Zuhri: “Jadi Ali masih lagi belum berbai`ah kepada Abu Bakar sehingga selepas kewafatan Fatimah?” Zuhri menjawab: “Bukan ‘Ali sahaja, seorang pun dari Bani Hasyim tidak ada yang berbai`ah dengan Abu Bakar.”
Daripada riwayat ini menunjukkan ianya adalah mursalat Zuhri kerana jelas ia menunjukkan kata-kata tersebut adalah jawapan dari Zuhri dan bukannya kata-kata ‘Aisyah. Dengan sebab itu Baihaqi memberi komen selepas mengemukakan riwayat tadi:
وقول الزهري في قعود على عن بيعة أبى بكر رضى الله عنه حتى توفيت فاطمة رضى الله عنها منقطع
Kata-kata Zuhri tentang ‘Ali tidak turut berbai`ah dengan Abu Bakar sehingga wafatnya Fatimah adalah cerita munqati`[7]. Bermakna cerita ini tidak sahih
والذي روى أن عليا لم يبايع أبا بكر ستة أشهر ليس من قول عائشة إنما هو من قول الزهري فأدرجه بعض الرواة في الحديث في قصة فاطمة رضي الله عنهم
Apa yang diriwayatkan oleh ‘Ali tidak berbai`ah dengan Abu Bakar bukanlah kata-kata Aisyah. Ia hanyalah kata-kata Zuhri lalu sesetengah perawi meriwayatkannya secara idraaj[8] dalam hadits kisah Fatimah r.a.
Riwayat Zuhri juga bercanggah dengan riwayat Abu Sa`id al-Khudri yang mausul, Sa`id bin Zaid dan lain-lain yang menyatkan ‘Ali tutur berbai`ah sama seperti orang lain dalam masa sehari dua selepas itu. Jelasnya pada hari pertama, Ali tiada di situ bersama sebahagian sahabat yang berbai`ah dengan Abu Bakar di Saqifah Bani Sa`idah tetapi pada hari kedua yang dipanggil sebagai bai`ah ‘ammah (bai`ah umum), semua sahabat berbai`ah kepada Abu Bakar, tidak tercuali walaupun seorang termasuklah Saidini ‘Ali. Ini yang lebih kuat walaupun cerita ‘Ali berbai`ah selepas 6 bulan’ ada termaktub dalam Sahih Muslim dan Sahih Bukhari. Abu Said al-Khudri dan Said bin Zaid adalah sahabat. Tidak mungkin Zuhri setanding dengan mereka berdua kerana mereka adalah sahabat.
Padahal dalam Sahih Bukhari juga ada disebutkan dalam Bab al-Istikhlaf: Diriwayatkan oleh Anas bahawa pada hari kedua Abu Bakar berucap maka orang ramai semuanya berbai`ah kepada Abu Bakar termasuk Saidina ‘Ali.
Dalam Sunan Baihaqi disebutkan (Jld 8 ms 143) Daripada Abi Said al-Khudri ada menceritakan tentang kisah Saqifah, di akhirnya ada menyebutkan begini: kemudian Zaid bin Tsabit pun memegang tangan Abu Bakar seraya berkata: Ini khalifah kamu. Berbai`ahlah kepadanya! Kemudian mereka pun pergi. Apabila Abu Bakar duduk di atas minbar beliau pun melihat tetapi beliau tidak nampak ‘Ali r.a lalu beliau bertanya: Di mana ‘Ali? Lalu beberapa orang Anshor pun pergi mencarinya. Sejurus kemudian mereka datang bersama ‘Ali. Abu Bakar pun berkata: “Sepupu Rasulullah s.a.w. yang juga menantunya, adakah kamu mahu memecah belahkan orang ramai (dengan datang lambat)?” ‘Ali menjawab: “Jangan marahlah, wahai Khalifah Rasulullah!” lalu beliau pun berbai`ah dengan Abu Bakar.
Baihaqi menyebut lagi: daripada gurunya Syaikh Abi ‘Ali al-Hafiz, beliau berkata: Saya telah mendengar Muhammad bin Ishaq bin Khuzaimah, katanya: Muslim bin Hajjaj[9], dia bertanya kepada aku tentang hadits ini[10] maka saya pun tulis dalam satu kertas dan saya baca dihadapannya. Imam Muslim berkata: Hadits ini sama nilainya dengan seekor unta[11]. Saya pun bertanya: “Seekor unta biasa sahajakah?” Imam Muslim menjawab: “Tidak! Bahkan unta yang mahal harganya.”
Cerita tadi menunjukkan Imam Muslim mentarjihkan hadits Abu Sa`id lebih dari riwayatnya daripada Zuhri dan sebabnya jelas. Tidak munasabah untuk seorang ulamak hadits akan mentarjihkan pendapat tabi`in. apa lagi marasilnya tidak diterima, tentulah dia akan mentarjihkan riwayat yang mausul, lebih-lebih lagi ianya dari sahabat Nabi s.a.w.
Hadits Abu Sa`id juga disebut oleh Hakim dalam Mustadrak dan beliau mengatakan hadits ini sahih menepati syarat Bukhari dan Muslim walaupun mereka tidak mengemukakan hadits ini. Ibnu Katsir selepas mengemukakan riwayat ini dalam al-Bidayah mengatakan isnadnya bagus.
Al-Balazuri dalam kitab Ansaab al-Asyraf juga ada menyebutkan demikian.
Zahabi juga dalam talkhisnya ada mengemukakan hadits ini tetapi beliau tidak memberi apa-apa komentar[12]. Ibnu Katsir menyebutkan di dalam al-Biadayah Wa al-Nihayah: Isnad ini sahih dan mahfuz.
Daripada hadits al-Qasim bin Sa`id bin Musayyab daripada ‘Ali bin ‘Asim al-Jurairi daripada Abi Nadrah al-Munzir bin Malik daripada Abi Sa`id Saad bin Malik bin Sinan, di dalam hadits ini ada faedah yang besar berkenaan bai`ah ‘Ali dengan Abu Bakar iaitu sama ada telah berlaku pada hari yang pertama atau pada hari yang kedua selepas kewafatan Rasulullah s.a.w. dan inilah yang betul kerana ‘Ali tidak berpisah dengan Abu Bakar.
Saidina ‘Ali juga pergi berperang dalam peristiwa Zil Qossoh dalam memerangi ahli riddah (murtad). Adakah begini sifatnya orang yang setia kepada Abu Bakar, tidak berbai`ah kepadanya tetapi sanggup pula berperang bersamanya?[13]
Ini menunjukkan cerita ‘Ali berbai`ah selepas enam bulan samada:
- Tidak benar, kalau ada sekalipun ‘Ali pergi bercakap-cakap dengan Abu Bakar adalah kerana beliau seorang yang mengambil berat tentang pemerintahan.
- Atau boleh jadi ia adalah tajdid bai`ah supaya jelas kepada munafiq yang cuba memecah-belahkan kesatuan umat Islam dengan mengatakan kononnya Saidina ‘Ali tidak suka atau tidak setuju Abu Bakar menjadi khalifah.
Inilah antara percubaan Syiah memfitnah ‘Ali dengan mengatakan beliau benci kepada Abu Bakar padahal beliau telah menamakan anaknya Abu Bakar. Adakah logik jika seseorang menamakan anaknya dengan nama orang yang dibencinya.
Lafaz lain yang termasuk dalam marasil Zuhri:
فَأَرْسَلَ إِلَى أَبِي بَكْرٍ أَنْ ائْتِنَا وَلَا يَأْتِنَا مَعَكَ أَحَدٌ كَرَاهِيَةَ مَحْضَرِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ
Beliau pun menghantar orang kepada Abu Bakr supaya meminta dia datang bertemu dengan kami. Jangan ada sesiapa pun datang bersamamu, beliau tidak suka kehadiran Umar.
Lafaz dalam riwayat ini seolah-olah menggambarkan hubungan yang tidak baik antara sahabat-sahabat dan keluarga Nabi s.a.w.
Takwilan:
Sekiranya kita memilih untuk menerima lafaz ini sebagai hadits dan bukan idraaj daripada Zuhri maka berkemungkinan lafaz tadi bermaksud untuk mengelak dari berjumpa dengan Umar kerana ketegasan Umar, berkemungkinan mereka hanya mahu mengelak dari berjumpa dengan Umar kerana kegarangannya dan bukan kerana hubungan yang tidak elok atau tidak percayakan Umar.
Keraguan 6:
‘Ali dan ‘Abbas berjumpa dua kali, iaitu dengan dengan Umar dan Abu Bakar kerana pertikaian mereka.
Daripada riwayat-riwayat dalam Sahih Muslim, apa yang pasti mereka tidak pergi untuk menuntut pusaka kerana jelas hadits tersebut menunjukkan bahawa Umar telahpun bertanya ‘Ali dan ‘Abbas dalam hadits tersebut dan mereka mengakui bahawa tiada pusaka untuk keluarga Nabi s.a.w. Ini bermakna mereka tidak pergi untuk menuntut pusaka kerana masalah itu sudahpun selesai
Konklusi:
Sebahagian ulamak mengatakan bahawa:
- Pada permulaannya memang ‘Ali dan ‘Abbas pergi meminta pusaka kerana tidak tahu kedudukan sebenar tentang harta tersebut.
- Pada kali yang kedua meminta supaya dilantik menjadi pengurus kepada harta sedekah Nabi s.a.w. dan Abu Bakar izinkan. Cuma pada zaman Umar krisis terjadi kerana masing-masing dari mereka menuntut hanya seorang sahaja diberi hak menguruskan harta tersebut sedangkan kalau diberikan pada ‘Ali seorang sahaja maka berkemungkinan orang ramai akan menganggap ia adalah pusaka padahal ia bukannya diberikan sebagai milik.
Dalam riwayat-riwayat jelas menunjukkan keluarga Saidina ‘Ali yang menguruskan tetapi bukan sebagai peninggalan ataupun pusaka dengan maksud kalau ada orang lain selain keluarganya yang memerlukan harta itu maka bolehlah diberikan.
*Artikel ini disaring oleh Muhammad Nazri bin Hasan daripada Kuliah Sahih Muslim Maulana Muhammad Asri bin Yusoff ( 2, 9 & 16 April 2008 : Kitab Jihad Bab Hukum Fai` dan Bab Sabda Nabi s.a.w: Kami Tidak Di Warisi, Apa-Apa Yang Kami Tinggal Adalah Sedekah ) bertempat di Masjid Langgar
[1] Dalam setengah riwayat mengatakan dia sendiri yang pergi. Ada juga yang menyebutkan dia menghantar seseorang dan dalam setengah riwayat menyebutkan orang tersebut adalah suaminya sendiri iaitu Saidina ‘Ali.
[2] Fatimah
[3] Syarah Sahih Muslim. Jld.6 ms.323
[4] Syarah Sahih Muslim. Jld 6 ms.325-326.
[5] Dalam Bahasa Urdhu.
[6] Iaitu hadits-hadits mursal.
[7] Munqati`: Cerita yang putus sanadnya.
[8] Memasukkan sesuatu sebagai hadits dengan tidak menyebutkan ianya bukan hadits
[9] Imam Muslim
[10]Hadits ‘Ali berbai`ah dengan Abu Bakar pada hari yang kedua.
[11] Iaitu: Mahal harganya
[12] Ini bermakna dia bersetuju dengan kesahihannya
[13] Al-Bidayah Wa al-Nihayah – Ibnu Katsir
Mohon utk salin post ini diblog jejak rasulullah...jazakallah khairan...
ReplyDeleteDipersilakan utk salin dan share, Semoga diberkati Allah.
ReplyDeleteHARTA PUSAKA "ASAL" HAK MILIK NABI MUHAMMAD SAW
ReplyDeleteUTK AHLULBAITNYA - YG BERADA DITANAH SUCI MEKAH
Keluarga Rasulullah SAW dari Bani Hasyimi disegani dihormati diMekah, namun setelah Ayah Bondanya - Abdullah dgn Siti Aminah telah wafat kembali keHadrat Ilahi, maka hidup Atok Nabi SAW sebagei anak yatim-piatu bermula Sejarahnya Penutup Segala Nabi. Sewaktu kecilnya baginda hanya numpang manja mbahnya Abdul Mutalib. Kapan mbahnya wafat baginda dibela pula oleh pamannya Abu Talib. Hingga baginda menjelang dewasa bisa berdikari. Atas tanah pusaka milik keluarga Bani Hasyim, disitu rumah pusaka ayahnya, tempat kelahirannya Nabi SAW. Kebetulan rumah Atok Nabi berjiran bersebelahan dgn tanah hak milik Opah Siti Khodijah. Kapan sering kali mata bertemu mata, ditakdirkan Tohan, akhirnya mereka ketemu jodoh. Bermula kehidupan Nabi dari kehidupan yg susah, setelah bernikah berumahtangga dgn Siti Khodijah, segala2nya telah berubah. Atok Nabi dibilangkan sudah jadi millionare. Hinggakan ada diantara Puak 28 Kapir Kuraish & the 3 Gangs itu yg cemburu hasad dengki dgn Atok Nabi..
Berbalik soal Harta Pusaka "Asal" Milik Rasulullah SAW diMekah : Harta pusaka asal Rasulullah SAW dari peninggalan Ayahnya Abdullah, comaan sedikit / sebahagian dari tanah pusaka Bani Hasyim, serta sebuah rumah diatasnya. (Malangnya apa yg terjadi sekarang, rumah Maulidur Rasol telah diranapkan oleh Sang Wahabbi Dajjal). Selaen itu harta pusaka milik isterinya Siti Khodijah, utk Rasulullah SAW serta putra-putri mereka. Siti Khodijah dibilangkan Janda Kaya, saorang wanita hartawan paling kaya dizamannya. Soalnya : Bageimana Siti Khodijah bisa jadi kaya-raya? Berapakah nilai harta kekayaan Siti Khodijah..?? Kekayaan harta hak milik Siti Khodijah, mmm... dia lebeh kaya dari harta2 milik Puak 28 Kapir Kuraisy & the 3 Gangs... Setelah Siti Khodijah wafat, siapakah pewaris2nya yg berhak memilikinya? Koq Rasulullah SAW serta Putra-Putri mereka. Setelah Putra / Putra2nya wafat dan kemudian Rasulullah SAW wafat, siapakah mereka yg berhak mewarisi harta pusaka tersebut? Jawabannya berkisar pada Putri / Cucu2 Rasulullah SAW serta keluarga Ahlulbaitnya dari Bani Hasyimi...
Antara AlHassan dgn AlHussein : Timbol satu persoalan lagi.. Bageimana pula hak pewarisnya yg sah, Putra Rasulullah SAW yg hidup yaitu "Imam Sayyedina Hussein AS" aka "Anak Mukjizat Nabi" itu? Tok Imam Ali salah saorang pewaris Ahlulbait, dia hanya "Pemegang Amanah" paling setia kepada Nabi SAW. Baginda pernah berwasiat pada Tok Imam Ali, serahkan "2 Pusaka Mukjizat Nabi" kepada AlHussein kapan dia dewasa nanti. Namun setelah Tok Imam Ali wafat, segala2nya telah berubah. Bermula Siti Fatimah Zaharah dgn anaknya Hassan AsSyariff pula yg menguasai memiliki segala2nya. Hinggakan tersingkir terlucut hak milik Imam Sayyedina Hussein AS sebagei satu2nya Putra dari Nasab Bloodline Nabi. Kini Ratu Adil Sejati dari Nasab Bloodline Imam Sayyedina Hussein AS sudah pun bangkit. Luka lama Keluarga AlHussein sedang berdarah semula. Maka disini antara tugasnya Ratu Adil Sejati mmm... mengadili menghukumi...
Selaen Harta Pusaka Rasulullah SAW dgn Siti Khodijah diMekah kepada Ahlulbait2nya berupa hartanah, yg ngak ternilai harganya, terdapat 2 lagi Pusaka Nabi berupa "Pusaka Mukjizat Nabi". Apakah dia itu 2 Harta Pusaka Mukjizat Nabi yg sentiasa jadi rebutan itu..?? Wallahu'alem..
"Ratu Adil Sejati sentiasa perhati - Tok Zulqarnaen mengkhabari peringati..."